Viktigt att gå igenom alla steg och fylla i information på steget Retur av din gamla enhet och skriva ut formuläret och ta med när du hämtar ut din nya enhet.
Skapa säkerhetskopia av din gamla telefon
Det finns olika guider beroende på hur du vill slutföra din säkerhetskopia, välj mellan iTunes eller iCloud.
När säkerhetskopian är genomförd framgår tidstämpel för säkerhetskopian i iTunes
Lösenord för säkerhetskopia
Öppna iTunes på datorn och koppla in din telefon.Välj sedan telefonen från det vänstra hörnet.Välj sedan ”Ändra lösenord”
När du säkerhetskopierade din telefon för första gången så skapade du ett separat lösenord för din säkerhetskopia, för att säkerställa att du kommer ihåg ditt lösenord så behöver du testa att ändra det. Välj "Ändra Lösenord” och ange det lösenord du tror satt till säkerhetskopian samt ange nytt lösenord.
Om du får detta felmeddelande behöver du återställa ditt lösenord till säkerhetskopian, alternativt hoppa över steget ”Via iTunes” och går direkt till att skapa säkerhetskopia. ”Via iCloud”
När återskapning via iCloud görs av den nya telefonen behöver man tillgång till ett WiFi-Nätverk.
Kontrollera att du är ansluten till ett trådlöst nätverk. Klicka på ”Inställningar”.
Klicka på ditt namn eller iCloud konto.
Skrolla ner och välj ”iCloud”.
Skrolla ner och välj ”iCloud-säkerhetskopia”
Klicka på "Säkerhetskopiera nu".
Verifiera att din säkerhetskopia är genomförd korrekt, detta bekräftas med en tidstämpel på senaste säkerhetskopia.
Starta upp din nya telefon och följ anvisningarna.
Klicka på bilderna för att förstora
OBS Beroende på hur din gamla telefon har varit inställd kan guiden se olika ut i vissa steg, några steg kan falla bort medans några kan tillkomma.
Innan du påbörjar uppstarten är det viktigt att du har stoppat i ditt SIM-kort i din nya telefon, detta bör vara samma simkort som satt i din gamla telefon. Det krävs för aktivering av telefonen samt verifiering med eventuella SMS koder.
Börja med att sätta i ditt simkort. Svep sedan upp för att starta
Välj språk
Välj land
Ställ in manuellt
Välj mobilanslutning om det finns, alternativt internetdelning eller gästnätverk. Mobildata rekommenderas. Det kan ta ett par minuter att ställa in din telefon. Väljer du inte nätverk i detta läge kommer du istället bli promptad om att göra det i ett senare skede.
Välj om du vill ställa in din telefon som ny, eller om du vill återskapa från en säkerhetskopia
OBS Beroende på hur din gamla telefon har varit inställd kan guiden se olika ut i vissa steg, några steg kan falla bort medans några kan tillkomma.
Logga in på ditt Apple ID där du skapat en säkerhetskopia
Välj "Har du inte fått en kod?"
Välj "Skicka kod till", en kod kommer att skickas till ditt mobiltelefonnummer.
Koden som skickades till ditt mobiltelefonnummer populeras automatiskt, om ditt simkort sitter i en annan telefon kan du skriva av koden.
Ange låskoden till den enhet som det hänvisas till, detta kan vara din gamla telefon eller exempelvis din iPad. Får du inte detta steg att fungera så kommer du efter några försök komma vidare ändå, däremot kommer dina lösenord sparade i Safari att nollställas
Välj den säkerhetskopia du vill återskapa ifrån, din telefon kanske inte har kalibrerat sina tidsinställningar korrekt ännu. Dubbelkolla så att du väljer den senaste säkerhetskopian
Välj aktivera platstjänster
Telefonen återskapas. Telefonen kan startas om några gånger under processen.
Välj Fortsätt.
OBS Beroende på hur din gamla telefon har varit inställd kan guiden se olika ut i vissa steg, några steg kan falla bort medans några kan tillkomma.
Anslut din nya telefon till den dator du skapade säkerhetskopian på.
Välj Fortsätt.
Ange lösenordet för ditt Apple ID och klicka nästa
Välj "Har du inte fått en kod?"
Välj 'Skicka kod till', en kod kommer att skickas till ditt mobiltelefonnummer.
Koden som skickades till ditt mobiltelefonnummer populeras automatiskt, om ditt simkort sitter i en annant elefon kan du skriva av koden.
Ange låskoden till den enhet som det hänvisas till, detta kan vara din gamla telefon eller exempelvis din iPad. Får du inte detta steg att fungera så kommer du efter några försök komma vidare ändå, däremot kommer dina lösenord sparade i Safari att nollställas
OBS Beroende på hur din gamla telefon har varit inställd kan guiden se olika ut i vissa steg, några steg kan falla bort medans några kan tillkomma.
Välj "Nästa".
Ange din mail-adress namn.efternamn@pwc.com samt Windows lösenord, klicka på ”Nästa” för att logga in. Om du fastnar i nästa steg och inte kommer vidare efter ca 5-10 minuter kan du testa att starta om telefonen.
Aktivera Platstjänster. Beroende på hur ditt Apple ID har varit inställt sedan tidigare kan du presenteras med lite ytterligare val. Exempelvis iCloud Drive.
Fortsätt
Fortsätt
Fortsätt
Fortsätt
Svep upp för att gå vidare
Du kan bli promptad om att ange en lösenkod. När du är uppstartad kan du välja att växla över till WiFi MobileConnect, detta kommer påskynda återskapandet av dina appar och inställningar.
När enheten är uppstartad och appar och inställningar har börjat installera kan du välja att växla över till WiFi ”MobileConnect” detta underlättar återskapandet och är ett krav för att bland annat konfigurera din Gmail. Välj att godkänna och lita på certifikatsprompten.
Du kommer efter en stund få en prompt att ange lösenkoden för din PWC mail, detta krävs för att bland annat synkronisera dina kontakter. Lösenordet är ditt Windows lösenord.
Navigera och öppna Gmail appen, välj sedan att logga in.
Välj ditt konto, alternativt lägg till konto.
Välj att fortsätta
Ange din mail-adress. förnamn.efternam@pwc.com
VIKTIGT. Välj det val som presenteras överst.
Välj att tillåta notiser.
Din Gmail är nu konfigurerad.
Du hittar övriga menyer till vänster.
Övrig information
Dina PwC-appar kommer installeras successivt. Du behöver dock logga in i respektive app för att aktivera dem. Blir du promptad att välja ett certifikat ska du välja det första/övre.
Appen MobileIron kommer automatiskt laddas ner till era telefoner men ni kommer framöver inte behöva logga in i appen. Alla inställningar i MobileIron konfigureras i steget "Fjärrhantering". Har ni t.ex problem med att inga appar kommer ner så hänvisar vi i första hand till Telefonilyftet 2018:s Sparksida där lösningar på de flesta problem fins beskrivna